Hoe organiseer je een drive-in receptie?

drive-in receptie

Versie 2.0 (februari 2021): Vorig jaar organiseerden familie en vrienden een drive-in receptie (ook wel drive-thru receptie genoemd) voor bruidsparen die niet op locaties hun bruiloftreceptie konden vieren in verband met de coronapandemie. Gebleken is dat de drive-in receptie een “blijvertje” is. Ook nu nog worden drive-in’s georganiseerd omdat de horeca gesloten is, alleen dan door de bruidsparen zelf. We geven je tips en een inspirerende lijst met leuke ideeën.

Grootste voordeel van een drive-in receptie: je kunt héél veel mensen uitnodigen!

Een stappenplan:

Stap 1: Kies een locatie
Stap 2: Bepaal het tijdstip
Stap 3: Vermeld de drive-in op de trouwuitnodiging
Stap 4: Organiseer een unieke beleving
Stap 5: Geef de organisatie uit handen en geniet

Stap 1: Kies een locatie

Het belangrijkste is dat je geen verkeer hindert en de situatie veilig is. Kies een locatie waar ruimte is voor een lange rij met wachtende auto’s. De volgende opties kun je in overweging nemen:
- voor het ouderlijk- of nieuwe huis
- op een parkeerterrein
- in een weiland/ op een landweg
- in een loods

Het is leuk voor de gasten als ze een route kunnen rijden die aangegeven wordt met borden.

Stap 2: Bepaal het tijdstip

Kies het tijdstip dat jullie fijn vinden: met daglicht of sfeervol ‘s avonds, als het donker is.
Als het licht is kun je alles goed zien en beleven. In de avond geeft een drive-in receptie een gezellige sfeer en kun je met vuurkorven werken.

Een drive-in receptie kan veel tijd in beslag nemen. Eigenlijk net zoveel tijd als een normale rij tijdens een bruiloft receptie. Dus houd er rekening mee dat mensen lang in de “autorij” kunnen staan.

Tip Jo-Anne: kies een eindtijd met de mogelijkheid tot een lange uitloop.

 

Stap 3: Vermeld de drive-in op de trouwuitnodiging

Net zoals bij een gewone receptie kun je op de trouwkaart vermelden dat mensen hartelijk welkom zijn op jullie drive-in receptie.

We geven je voorbeeldzinnen:
- Hartelijke welkom op onze drive-in receptie op het erf van Mirthe d’r ouders aan de Achterzeedijk 8 in Dordrecht van 20.00 tot 21.30 uur.
- Deze dag vieren we graag met een drive-thru receptie van 16.30 tot 17.00 uur op het parkeerterrein achter Bouwbedrijf Prins aan de Langelaan 56 in Rhenen.
- Kom bij ons aan de Poeldijk 56 langsrijden tussen 19.30 en 20.30 uur. We willen graag op een veilige manier met jou onze trouwdag vieren. 

 

"Een drive-in receptie wordt ook wel

een drive-thru receptie genoemd"

 

Stap 4: Organiseer een unieke beleving

De drive-in recepties zijn complete belevingen voor de gasten geworden. Jullie hebben geen trouwlocatie die voor de beleving zorgt, maar kunnen deze nu zelf creëren. Hoe leuk is het om dit voor te bereiden! Betrek je ceremoniemeester en familie/vrienden er ook bij.

drive-in receptie

Afgelopen jaar hebben we leuke ideeën bij andere bruidsparen gezien en zetten ze voor je op een rij:
- Ontvang de gasten met een lekker bakje koffie geserveerd uit een koffietruck.
- Laat op een mega beeldscherm een slideshow zien van jullie trouwdag.
- Geef per auto een confettikanon om af te schieten als ze bij jullie zijn.
- Plaats een welkomstbord in dezelfde stijl als de trouwkaart.
- Bewegwijzer de route.
- Laat een “receptieboek” tekenen – even uit de auto stappen, maar wel eerst desinfecteren.
- Voorzie de gasten van een lekker drankje.
- Plaats vuurkorven als het donker is.
- Markeer de route met waxinelichtjes in potjes.
- Afgelegen terrein? Zorg voor sfeermuziek want raampjes gaan open om te feliciteren.
- Laat de gasten hun auto versieren.
- Zorgen voor een lekkere stoel of bank voor jullie zelf.
- Decoreer de plaats van feliciteren. Laat deze plek goed opvallen!
- Plaats een tafel waar cadeautjes op gezet kunnen worden. Zet er een “bedankt-bordje” bij.
- Geef je ouders/broers/zussen een plaatsje in de rij, zodat zij ook gefeliciteerd kunnen worden.
- Geef de gasten een goodiebag mee naar huis met een flesje champagne en stukje bruidstaart.
- Bied een puntzakje patat aan of een ander lekker product uit de streek.
- Kans op regen? Zorg voor een (party)tent op de plek waar ze jullie feliciteren.
- Zorg dat jullie fotograaf ook aanwezig is tijdens de drive-in.

Tip: Restaurants die gesloten zijn kunnen food op locatie aanbieden.

 

Stap 5: Geef organisatie uithanden en geniet

Jullie hebben de drive-in goed voorbereid en kunnen de organisatie op de trouwdag uit handen geven aan jullie ceremoniemeester of weddingplanner. Zorg dat ze weten wat er gedaan moet worden door het opstellen van een tijdschema. Alle acties staan daarin beschreven.
Jullie ceremoniemeester kan de mensen welkom heten op de locatie om kort uit te leggen wat de bedoeling is. Dit is hartelijk en de gasten weten zich welkom.

En dan kan het genieten gaan beginnen. Ondanks de moeilijke tijd waarin we leven kun je een bijzondere bruiloft beleven.

Fotocredit: Dennis Esselink Fotografie

 

Ik hoop dat deze tips voor je waardevol zijn en je aanzetten tot het organiseren van een bijzondere drive-in receptie waar jullie unieke herinneringen aan over zullen houden.

Lees ook: Welke tekst zet je in 2021 op je trouwkaart?
Lees ook: Trouwkaarten voor daggasten en avondgasten