Stijlvolle Trouwkaarten > Regels en etiquette voor trouwkaarten en uitnodigingen.

Regels en etiquette voor trouwkaarten

etiquette trouwkaarten

Aan welke regels moet ik me houden? Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen door bruidsparen met betrekking tot het versturen van trouwkaarten. De officiële etiquette voor trouwkaarten vind je hier.

Jo-Anne, de eigenaar van deze site, is jaren lang professioneel ceremoniemeester geweest en deelt graag haar kennis met jou.

Wanneer moeten de trouwkaarten op de post?

Trouwkaarten mogen 6 tot 8 weken voor de bruiloft in de brievenbus worden gestopt. Stel je voor dat jullie op een vrijdag trouwen, dan adviseer ik de kaarten op de donderdag uiterlijk 6 weken voor de bruiloft op de post doen. De genodigden ontvangen de trouwkaart dan op vrijdag of zaterdag. Het is gebruikelijk dat trouwkaarten voor het weekend worden ontvangen.

Kies je trouwkaart

Welke informatie moet op een trouwkaart worden vermeld?

- Volledige voornamen en achternamen. Doopnamen hoeven niet vermeld te worden als je dat niet wil.
- De volledige trouwdatumdatum vermelden. Het liefst met vermelding op welke dag van de week de bruiloft plaats vindt en het jaartal. Bijvoorbeeld: Wij gaan trouwen op vrijdag 28 juni 2022.
- Beschrijf de aanvangstijd (met eventueel de eindtijd) met de activiteit.
- Vermeld de locaties waar de activiteiten plaats vinden met straatnaam, huisnummer (zonder postcode) en plaatsnaam.
- Nodig de gasten duidelijk uit voor een activiteit. Wil je de mensen uitnodigen voor de receptie, vermeld dit dan duidelijk.
- Als laatste: vermeld jullie adresgegevens. Mensen kunnen dan reageren op de uitnodiging.
Bekijk ook uitgebreidere checklist die we voor je gemaakt hebben!

Moet er niet meer op de trouwkaart vermeld worden?

Wij vinden een uitnodiging een officieel en stijlvol document. Hierin vermeld je de hartelijke uitnodiging en alleen de noodzakelijke informatie. Overige informatie kun je aan de binnenzijde links vermelden maar een extra kaartje bij de trouwkaart is nog netter. De RSVP, cadeautip, gegevens ceremoniemeester etc. kun je daarop vermelden. Zo blijft jullie trouwkaart stijlvol.

Frederique: "We hebben een klein kaartje bij de trouwkaart gedaan met alle losse informatie. Ziet er veel netter uit. Onze trouwkaart bleef een mooie uitnodiging."

Wat moet er in een brief bij de trouwkaart staan?

- Begin met een vriendelijke aanhef! Als de ceremoniemeester iets creatiefs voor het bruidspaar wilt regelen, vermeld dit dan eerst.
- Daarna kan gevraagd worden om een reactie als mensen een bijdrage willen leveren op die dag. In de brief bij de trouwkaart voor de receptiegasten is het niet nodig om dit te vermelden. Het is niet gangbaar dat tijdens een receptie een bijdrage wordt geleverd. 
- Zijn er parkeerproblemen en/of worden er moeilijkheden verwacht bij het vinden van de locatie? Vermeld deze dan duidelijk!
- Vermeld een eventuele dresscode.
- Hebben jullie een persoonlijke website? Leuk om te vermelden!
- Als laatste kun je de cadeauwens beschrijven.
- Sluit af met een vriendelijke slotzin.
- Vermeld de volledige gegevens van de ceremoniemeester (naam, mailadres en telefoonnummer).

Extra informatiekaartjes

Moet een ceremoniemeester de brief bij de trouwkaart schrijven?

Nee, dit hoeft niet! Als je hem/haar hier niet mee wilt belasten, dan maak je zelf een brief bij de trouwkaart. Vermeld hierin alleen alle informatie die belangrijk is. 

Vermeld je eerst zijn naam of haar naam op de trouwkaart?

Volgens de etiquette vermeld je eerst haar naam en daarna zijn naam. Na de bruiloft vermeld je op officiele documenten altijd eerst zijn naam en daarna haar naam. Je bent vrij om een eigen keuze te maken.

Officiële etiquette

Moeten we een routebeschrijving toevoegen?

Vroeger was dit heel gangbaar en werd dit door veel mensen als prettig ervaren. In deze tijd is het niet meer nodig om een routebeschrijving bij te sluiten. Bijna iedereen heeft een navigatiesysteem en kan de weg daardoor wel vinden. Waarschijnlijk kunnen jullie zelf wel inschatten of een routebeschrijving naar jullie locatie noodzakelijk is.

Wat is een Save The Date kaart?

Een Save the Date kaart sturen is een trend in Amerika die nu in Nederland ook gangbaar is geworden. Een Save the Date kaart is eigenlijk een vooraankondiging. Je vraagt de mensen om deze datum "te bewaren". Hier lees je handige tips voor het versturen van Save the Date kaarten.

Wat moet je vermelden op een Save The Date kaart?

Naast de trouwdatum is het handig om jullie voor- en achternamen te vermelden. Misschien wil iemand reageren op jullie kaart met het versturen van een kaartje, dus vermeld jullie woonadres(sen). Eventueel kun je beschrijven dat jullie het belangrijk vinden dat diegene er die hele dag bij is en dat de officiele uitnodiging later volgt.

Op deze pagina geven we antwoorden op nog meer vragen van klanten over onze service en producten.